Franc Temelj – Pogled od blizu
Samo preproste stvari nikdar ne razočarajo (Remarque)
Franc Temelj je po svoji osnovni izobrazbi elektrotehnik, zaposlen v podjetju Kladivar v Žireh. To je njegov osnovni poklic, ob njem pa se ukvarja še z mnogimi dejavnostmi. Občasno piše v različne revije članke o posebnostih in redkejših pojavih v naši krajini, predstavlja različne zbiralce – mimogrede, tudi sam je zbiratej – objavlja satirične tekste in fotografira.
Prve napotke, znanja in nasvete je pridobil na tečajih mednarodnega mojstra fotografije Vlastje Simončiča, kasneje v fotografski sekciji PD Žiri po njenem razpadu je nadaljeval sam. V začetku se je ukvarjal s krajinsko fotografijo, iskal motive tako v Žireh in okolici, kot na svojih planinskih potepanjih, ki pa ga kmalu ni več zadovoljevala. Nekoč mi je povedal, da je v krajinski umetniški fotografiji že skoraj vse povedano in da ne najde izziva, ki bi ga vspodbudil tako močno, da bi se mu predal z vsem žarom.
Povsem drugačen odnos pa ima Franc do tega, kar počne zadnja leta. Ker je zaposlen v Kladivarju, podjetju, v katerem se ukvarjajo s fluidno tehniko, je prišel v stik z različnimi mazivi, mastmi in olji in ker je človek nemirnega duha, se mu je utrnila ideja, da bi te tvarine uporabil kot »motiv«. Surovine je torej imel, fotoaparat tudi, potreboval je še mikroskop, tu in tam nekatere dodatke kot je kapljica vode, drobec stekla, barvne tuše in odpotoval je v čudežno deželo, v kateri je bilo vse podrejeno njegovi ustvarjalnosti, domišljiji in znanju.
Amorfna masa masti in olj, ki se je v brezobličnih pojavnostih pretakala in mešala na stekleni plošči in ustvarjala povsem slučajne in na videz nezanimive strukture, je bila prava podoba nereda ali kaosa, ki pa je z njegovim posegom in odločitvijo, temelječo na razumu, znanju in ustvarjalnih vzgibih, ki so ga vodili, pridobila povsem novo, osmišljeno in na nek način urejeno podobo, kozmos. Nikoli ni poskušal iskati oblik, ki bi spominjale na nam znani svet, ampak je vedno izhajal iz konkretnih pojavnosti, ki jih je skozi mikroskop opažal in fotografiral. Podoben koncept je prisoten v modernem zahodnem slikarstvu, ki ga poznamo pod imenom informel in je zaznamoval 30 in več let povojne evropske umetnosti.
To so neznani svetovi, skrivnostne podobe, ki jih odlikuje zanesljiva kompozicija, barvna bogatost ter sožitje bogatih oblik in nenavadnih struktur.
Kot kontrapunkt tem fotografijam pa nam Franc v vsebinsko dorečenemu razstavnemu ciklusu predstavlja dela, ki so ravno tako nastala s fotografiranjem skozi mikroskop. Izbral si je kovance iz različnih dežel in iz različnih časov z reliefnimi podobami živali. Ko nam jih s pomočjo mikroskopa in fotoaparata približa, se nam prikažejo kompozicijsko dorečeni izrezi , katerih reliefnost poudari še z izbranim kotom osvetlitve in pred nami zaživijo podobe konjev, ptic in drugih živali. Na njih opazimo sledi obrabe, praske, zareze in druge poškodbe, ki likovno obogatijo površine z bogatimi teksturami in v njih zaslutimo brezčasnost podob.
Postavljene skupaj izmenično si smiselno sledijo podobe živali, ki jih začenja proteus, ki živi v temnih podzemnih vodah, nato ribe kot vodne živali, sledijo kopenska bitja kot so konji, medved, ris, kozorog, zaključujejo pa ga živali neba, ptice in jastrebi.
Skupaj s podobami iz prvega ciklusa, ki aludirajo na življenski prostor živali, se nam razstava fotografij kaže kot vsebinsko, likovno in konceptualno osmišljen projekt z globoko sporočilnostjo, ki je prava redkost v našem prostoru. Hkrati nam Franc Temelj sporoča, da so možnosti fotografije brezmejne, če je fotoaparat v rokah osebe s pronicljivim duhom in ustvarjalno domišljijo.
Stane Kosmač
Odprtje prodajne razstave je bilo v soboto 13. vinotoka 2001 ob 20. uri v Galeriji klet na slovenski cesti 30 v Mengšu.
Razstava je bila na ogled do 29. vinotoka 2001, in to vsak dan od 17. do 19. ure.
Samostojne razstave: 1988 Ljubljana, 1992 Gorenja vas, 1996 Žiri, 1998 Kranj, 1999 Škofja Loka, 2001 Mengeš
Razstavo je omogočila Občina Mengeš.